رابطه مسافرت و ازدواج !

امیر مومنان (ع)در اهمیت سفر می فرماید: مسافرت کنید که در آن پنج فایده است ، اندوه زدایی درآمدزایی ، دانش افزایی ، ادب آموزی و همراهی با شرافتمند.

همینطور روایات در مزمت تنهایی سفر کردن و پسندیده شمردن مسافرت به شکل گروهی و همینطور سفارشات معصومین در خصوص انتخاب همسفر و آداب سفر با همراهان که برای نمونه از حضرت رسول (ص) که می فرماید : کسی که با همسفر خود بیشتر مدارا کند پاداشش بیشتر و نزد خدادمحبوب تر است.

همینطور از امام صادق (ع) که می فرماید : خوش اخلاقی و خوش مشربی با همسفران و فرونشاندن خشم از آداب سفر است.

همینطور از بخشندگی در سفر از امیر مومنان (ع) که می فرمایید : در مسافرت به روی همسفران بسیار تبسم کن و نسبت به توشه ات بخشنده باش و می فرماید : سکوت طولانی ، بسیار نماز گزاردن و سخاوتمندی با همسفران از آداب سفر است و دهها توصیه زیبا از معصومین در این باره.

پس نیکو بودن سفر و اهمیت آن به ویژه بشکل دسته جمعی به جهت رشد و ارتقا سطح مهارت های فردی و همینطور رشد فکری و … هرچند در زمان کوتاه غیر قابل انکار است.

.

در مسافرت اگر با مهارت های مناسب و هنر مدیریت لحظات به شکل مطلوب در هم نشینی با اطرافیان برخورد کنیم ، زمان شیرین طی خواهد شد.

تفاوت در فرهنگ و آداب و رسومِ همسفر ، در خوردن و نشست و برخواست ، تفاوت نگاه و نظرات همسفران در انتخاب صبحانه و ناهار و شام و … تحمل همه این ها و صبر و گذشت در مشاهده تفاوت نظرها ، باعث رشد فکری و ارتقا سطح مهارت ها و نهایتا ثبت خاطرات خوش از لحظات مسافرت خواهد بود.

برعکس عدم وجود مهارت و هنر برخورد و رویارویی در تک‌تک لحظات سفر با همسفران باعث اسطهکاک و منجر به تلخ شدن و عدم رضایتمندی از مسافرت و چه بسا خاطرات تلخ از آن خواهد بود.

ازدواج و زندگی مشترک نیز مشابه سفری است که با فردی آغاز اما طولانی مدت و با برکت عمر ، سال های سال پیموده می شود.

ازدواج و زندگی مشترک نیز مشابه مسافرتی است بین دو نفر در دایره ای بزرگ یعنی دو خانواده با مجموعه ای از تفاوت ها و عدم تشابه کامل در فرهنگ و آداب و رسوم اخلاق رفتار و … که نیازمند توان روحی و جسمی بالا برای مدیریت آنهاست چراکه این سفر طولانی و همیشگی نیازمند داشتن سطح حداقلی از مهارت ها و همینطور چاشنی صبر و گذشت و محبتِ دایمی است.

هر چقدر طرفین از مهارت های خود در مقاطع مختلف و شرایط متنوع در جهت هموارساختن مسیر و مسایل و بحران ها تلاش، و صبر و گذشت و محبت را چاشنی آن سازند ، طی مسیر سهل و راحت خواهد بود و تا پایان مسیر ، لحظات خوش و خاطرات شیرین همیشه بیاد خواهد ماند و تلخی و سختی های مسیر را برای طرفین کمرنگ و چه بسا به فراموشی سپارد.

و برعکس عدم بکارگیری مهارت ها و تشخیص درست زمان و شرایط مختلف در بکاربستن رفتارهای جور وا جور و همینطور نبودن چاشنی صبر و گذشت و محبت باعث بروز اسطهکاک و تنش و آغاز ثبت لحظات ناخوش خواهد بود و بسته به شدت و حدّت آن در مسایلِ مختلف یا بحران ها باعث بروز اتفاق های ناخوش و چه بسا خاطرات ناخوشایند و غیر قابل فراموش شدنی خواهد بود.

به دنبال اهل سفر باید بود …

به امید مسافرت های زیبا و خوشِ بیاد ماندنی برای همه جوانان