هیچ مدرسه ای بالاتر از تجربه نیست … افسوس که… 

شهریه ای گران دارد …

عمر…

دوستان عزیز و محترم ( آقا یا خانم ) ، آماده شروع مجدد برای ازدواج مجدد هستید و با همه سختیها و مشکلاتی که در مرتبه اول آن را تجربه کردید ، اکنون با عزم و اراده بیش از قبل و هدف درست و صحیح از ازدواج و تشکیل زندگی ، قدم های اولیه را باید در این جهت برداشت . انشاالله

موارد مهم و تجربه شده ای که قطعا برای همه شما مورد فایده قرار خواهد گرفت را مختصرا عرض می نمایم . البته  خود شما نیز احتمالا نکات و موارد مهمی را از قبل در کوله بار خود اندوخته و اماده بکارگیری از آنها هستید .

۱ – تلاش مجدد :

واقعیت این که مجدد مجرد شده و سر خط هستیم . با اراده و همت مجدد و تلاش و البته این بار به همراه اطلاعات و آگاهی درست و بیشتر از قبل می بایست در راه جستجو بدنبال موردی شایسته و نیک قدم گذاشت …

۲ – خطاب به همه افرادی که مجدد در این مسیر ( همسریابی ) قدم می گذارند :

خواهشمندیم این بار با دقت ( نه وسواس گونه ) بلکه دقت درست و صحیح و استفاده از تمام تجارب و اندوخته های قبل با صبر و آرامش قدم اول را جهت پیدا کردن مورد مناسب (مرحله همسریابی-توضیحات در ردیف همسریابی) بگذارید .

۳ – به معرف ها و واسطه ها یا موسساتی که آنها را جهت اقدام به یاقتن و معرفی مورد مناسب ٬ انتخاب کرده اید از همان اول کار بطور واضح و شفاف خواسته ها و مشخصات و شرایط واقعی فعلی خود و طرف مقابل را جهت تسهیل این امر اعلام بفرمایید .

۴ – خطاب به آقایان :

یکی از ضررهای پشت سرگذاشته شما ٬ ضرر و زیانهای مالی بوده که بهرحال درگیر آن بوده اید و احتمالا هنوز هم درگیر آن هستید …. لذا از همین مرحله ابتدایی ٬ به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی مبادرت به تعیین کردن اعداد و ارقام بالاتر از توان واقعی خود نکنید . تحت هیچ شرایط .

تنها کمی تامل کنید که آیا میزان مهریه ای که در ذهن خود مد نظر گرفته اید یا در حال امضا آن هستید در توان پرداخت واقعی شما هست یا خیر !؟ اگر نیست به هیچ عنوان اقدام نکنید .

تذکر مهم : منظور این این است که هدف را برای همسری خوب و شایسته و مناسب و نیکو قرار دهید که هدف او نیز تشکیل زندگی و پایبندی به اصول و اساسِ اصلیِ زندگی باشد تا مسایل مادی و مالی شما !  و بدانید و مطمین باشید که هستند هنوز همسران خوب و نیکویی که با حداقل شرایط مالی هم حاضر به تشکیل زندگی هستند ..پس به هیچ عنوان نگران نباشید.

۵ – بدنبال اهل زندگی باشید

جوانان عزیز ( خانم ها و آقایان محترم) بدنبال  ” اهل زندگی “ باشید … (توضیحات اهل زندگی در لینک ).

در کنار همه تجارب و اطلاعاتی که از ازدواج اول برای شما کسب شد و قطعا از همه آنها در جهتِ اقدامِ دوم استفاده خواهید نمود ٬ اما از معنای این عبارت و کلمه غافل نشوید  :  اهل زندگی .

باور کنید اگر این کلمه را   * اهل زندگی *  در همان جلسات خواستگاری خود مورد توجه قرار دهید و به جد، بدنبال همسری باشید که اگر توانستید این تعاریف را در او بیابید ٬ یک عمر زندگی با آرامش در انتظار شما خواهد بود با عنایت الهی.

توضیح “اهل زندگی” در صفحه 

۶ – مراحل قبل از ازدواج بعضا مشکل و سخت و ناهموار می باشد ( بخصوص برای افرادی که یک مرتبه دچار بحران شده اند ) لذا خواهشا در هیچ مرحله ای دچار زدگی و یا خستگی یا نا امیدی نشوید .

هر موقع دچار چنین حالاتی شدید تنها کمی به خود فرصت بدهید و زنگ تفریح و مجدد حرکت کنید …

همه جوانان بالاخره ازدواج می کنند و هر کدام یک روزی و نصیبی دارند که انشاالله با تلاش و لطف و عنایت الهی، قسمت آنان پیدا خواهد شد … پس همیشه مطمئن و ثابت و استوار به راه خود باشید و ناامید نشوید.

۷ – شناخت :

یکی از دلایل اصلی و اساسیِ بحرانی که شما به آن دچار شده اید همین کلمه یعنی شناخت بوده . عدم شناختِ درست و صحیح از مسایل و نکات مختلف مربوط به ازدواج و همینطور طرف مقابل ٬ در زندگی مشترک باعث پدیدار شدن مشکلات بعدی و  … بوده و خواهد بود .

تا می توانید تلاش کنید تا شناخت خوب و مطلوبی از طرف مقابل و خانواده آن بدست آورید . حتی اگر یک سال هم شده وقت صرف کنید و در زمینه های مختلف از طرف مقابلتان شناخت حاصل کنید …. به هر شکلی و به هر روشی که خود و طرف مقابل برایتان مقدور است …

۷-۱ در حین شناخت از هم به هر روشی سعی کنید طرف مقابل را محک بزنید و او را در شرایط واقعی قرار دهید .

۷-۲ در طی مراحل شناخت حتما با خانواده طرف مقابل بیرون بروید . بیرون رفتن با خانواده طرف مقابل طی جلساتی ٬ یکی از بهترین راهکارهای کسب شناخت مطلوب است .چراکه براحتی از آداب و رسوم آنها و طرز برخورد آنها در شرایط متفاوت از زندگی روزانه آنها مطلع و آشنا خواهید شد…

۷-۳ در موقعیتهای متفاوتی قرار بگیرید . جلسات بیرون از منزلِ خود را سعی کنید در موقعیت های متفاوتی قرار دهید … مثلا یک بار به پارک بروید و قدم زنان به صحبت کردن بپردازید …

۷-۴ تمام مسایل و نکات مهم یا حتی ساده  را در همه زمینه ها مطرح کنید (همه چیز را کاملا شفاف )

۷-۵ مهم : انتخاب شما دقیقا آن چیزی است که الان می بینید.

(مطالعه دقیق تر نکات فوق در جهت تلاش برای شناخت بیشتر)    مجدد مطالعه فرمایید .

۸ – تجارب و اندوخته های قبلی شما ممکن است در هم آمیخته از نکات مثبت و درست و همینطور منفی یا اشتباه بوده باشد . قطعا همه این موارد باعث ایجاد فشار سخت و سنگینی در مقطعی از زمان برای شما بوده باشد اما این دلیل بر این نیست که برای رهایی یا خدای ناکرده تلافیِ گذشته ٬ آنها را در جهت اشتباه یا نادرست یا به نفع خود طی کردنِ جریان به کار برید !

پس خواهشمندیم لطفا از همان مراحل ابتدایی و اولیه همه نکات و موارد یا شنیده ها یا رفتارهای ناپسند گذشته یا … را دور ریخته و فقط نکات مثبت و عبرت های درست و صحیح و پندها و رفتارهای درست را سرلوحه خود و این راه نو قرار دهید تا خدای ناکرده مجدد به اشتباه یا به خطا نروید .

۹ – دوستان محترم (‌خانم ها و آقایان )  به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی موارد جدید را که مبادرت به اقدام برای خواستگاری یا شناخت می نمایید ٬ با تجربه اول خود مقایسه نکنید .  قطعا اِعمال مقایسه در امرِ ازدواج، شما را به اشتباه و خطا دچار خواهد کرد و ممکن است شما را به اشتباه دچار تصمیم گیری غلط کند به گونه ای که در واقعیت اینگونه نبوده است ! و باعث از دست دادن مورد مناسب خود خواهید شد !

بدانید که همه انسانها صفات و ویژگی های مشابه  ( از نظر رفتار یا گفتار یا اخلاق یا روابط اجتماعی یا ….  چه در آقایان چه در خانم ها‌ ) وجود دارد . این مشابهت نباید در شما باعث مقایسه کردن افراد با هم یا به دید منفی نگاه کردن شما به طرف مقابل شود !

شما فقط باید در مراحل شناخت و تلاش برای فهمیدن تمام ملاک ها و مواردی که از نظر شما برای ازدواج مجدد مهم است ٬ طرفتان را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید نه اینکه با در نظر گرفتن رفتارهایی که احتمالا با مورد قبلی شما مشابه یا یک رنگ جلوه می کند ! پس دقت کنید که به خطا نروید .

۱۰ – آداب و رسوم غلط و اشتباه را کنار گذارید 

آقایان و خانم های محترمی که یک مرتبه تجربه ازدواج ناموفق یا به عبارت دیگر بحران جدایی را بطور ناخواسته داشته اید  . بسیاری از رفتارهای اشتباه و غلطی که امروزه دامنِ همه جوانان و خانواده ها را در امر ازدواج گرفته ٬ آداب و رسوم و رفتارهای غلط و اشتباهی است که باعث سخت شدن و گرفتار شدن همه در انجام امر ازدواج شده است .

مواردی همچون هزینه های اضافی در مراحل خواستگاری یا برگزاری مراسم های تشریفاتی و اعیانی یا خریدهای زیاد و اضافی یا چشم و هم چشمی های بسیاری که فقط برای حرف مردم باعث پدید آمدن خیلی از مشکلات قبلی و فعلی برای جوانان بوده و هست …

لذا سعی کنید از تمام این مسایل و موارد غلط و اشتباه که در هر مرحله ای احتمال بُروزِ آنها حتی بطور ناخواسته را برای شما دارد ٬ از آنها دوری و از انجام آنها خودداری نمایید . تا بتوانید راه را برای ازدواج آسان برای خود و طرف مقابل به شیوه ای درست مهیا نمایید . انشاالله ..

۱۱ – دوستان محترم در مراحل ابتدایی خواستگاری از امکان تماس تلفنی برای معرفی اجمالی و مختصر از همدیگر ٬ دریغ نکنید .

به جای رفتن به منزل همدیگر و ترتیب جلسه حضوری در ابتدای کار و صرف وقت ٬ هزینه … غیره و با توجه به اینکه شما یک مرتبه تجربه ازدواج داشته اید و اکنون باید از هدر رفتن انرژی فکری و روحی خودتان به شکل نادرست ٬ جلوگیری نمایید ٬ لذا سعی کنید در ابتدای امر و در معرفی مواردی که از طریق معرف ها یا واسطه ها یا … انجام میشود ٬ از تماس تلفنی برای معرفی اولیه خود و خانواده خود و شرایط فعلی خودتان برای طرف مقابل بهره مند شوید و در صورت مثبت بودن شرایط یا مورد پسند واقع شدن مشخصات طرف مقابل ٬ آنگاه اقدام به برپایی جلسه حضوری نمایید .

۱۲ – طرف مقابل را بعضا در یک بحران خفیف یا شرایط سخت قرار دهید !

دوستان عزیز یکی از راهکارهای مهم و ارزشمندی که می تواند برای بخصوص شما که یک مرتبه تجربه ازدواج را داشته اید بسیار کاربردی و مهم باشه اینکه در روند شناخت و کسب آگاهی از همدیگر ، سعی کنید در زمانهایی مناسب و درست طرف مقابل را در شرایطی متفاوت تر از شرایط نرمال و طبیعی ، بیازمایید .

انسانها معمولا در شرایط عادی و نرمال تقریبا همه یکسان و معمولی رفتار می کنند و اتفاق خاصی از آنها سر نمی زند ! اما به محض قرار گرفتن در یک شرایط خاص و سخت و پرفشار یا غیر معمول ، خودِ درونشان را به خوبی آشکار و بروز می دهند … پس سعی کنید از این روش جواب داده در این جهت بخوبی بهره مند شوید .

۱۳ – از همان ابتدا سعی کنید تمام نقاط مثبت و مهم و اساسی خود را به عنوان ارزش های اساسی، بیان و همینطور از طرف مقابل نیز بخواهید که دقیقا نقاط و ویژگی های مهم و ارزشمندی که برای تشکیل زندگی به عنوان اساس و چهارچوبِ آن، باعث تحکیم و نگهداری آن در شرایط مختلف می شود را جویا شوید .

تذکر : شما یک مرتبه تجربه ازدواج داشتید و اکنون باید همه تلاش شما در سرلوحه قرار دادن نقاط مهم و اساسی و ارزشی ، که جزو معیارها و ملاک های اصلی و اساسی زندگی مشترک به حساب می آیند ،باشید .پس دقت کنید که فریب ظواهر و ویژگی های ظاهری و دنیایی فرد را که در طول مسیر زندگی هم قابل کسب هستند را نخورید .

۱۴ – در همه مراحل و مسیر ازدواج ، سعی کنید خود را دقیقا آن طور که هستید  (یعنی شناساندن صحیح و درستِ خودتان به طرف و خانواده او ) بیان و دقیقا سعی کنید طرف مقابل و خانواده ی او را نیز دقیقا آن گونه که هست و در فعلِ او نمایان است را به عنوان انتخاب خود و ادامه مسیر ببینید .

تذکر : انتخاب الان شما ، دقیقا همین است که الان می بینید و بعدا نیز نباید توقع بیش از آنچه در مراحل ازدواج از او مشاهده کردید یا تغییر او و رفتارهای او را در آینده ، داشته باشید .

۱۵ – پذیرفتن این واقعیت که یک مرتبه تجربه ازدواج داشته ایم و نباید خودتان را دست کم بگیرید (  توضیحات مفصلی که در صفحات قبلی بیان شد )، اما توجه به این نکته که فرصت های طلایی خود را نیز با توجه به شرایط فعلی خود از دست ندهید .

تذکر : بعضی اوقات مثل دفعه اول نمی توان به دنبال همه نکات یا ویژگی های مثبت و دوست داشتنی فرد بصورت یک جا ، برای خود بود! (این واقعیت که یک مرتبه ازدواج داشته ایم و به هرحال یک مرتبه از کُپِن خود استفاده کرده ایم !) بلکه با اولویت قرار دادن نکات اصلی و اساسی باید بتوانید رتبه انتخاب فرد را برای خود بر اساس اولویت های بسیار مهم و اصلی و اساسی و البته درست و صحیح تنظیم و اصل قرار دهید .