روش‌های جدیدِ همسریابی و خواستگاری

قبل از توضیح در مورد مواردِ جدیدِ امروزی لازم می دانم اشاره ای به واقعیت های فعلی و تغییراتی که در طول سالهای اخیر شاهد آن هستیم داشته باشم .

همه به خوبی آگاهیم که زمانی همچون ده تا بیست سال قبل :

  • جمعیت کشورمان هنوز به این اندازه نرسیده بود
  • و حتی اینهمه ابزارهای جدید و تکنولوژیهای فعلی و تغییرات گسترده ای که در حوزه شبکه و ارتباطات در بین افراد و خانواده ها بشکل امروز شاهدیم، نفوذ نکرده بود و حتی بعضا در دسترس نیز نبود …

کم کم با گذر زمان و ورود ابزارها و رسانه ها و تغییر در افکار و اندیشه ها و سبک زندگی و …

شیوه های انجام کارها در حوزه های مختلف نیز دستخوش تغییرات اساسی و متفاوت از قبل شد بگونه‌ای که :

  • بعضا استفاده از شیوه های قدیمی یا قبلی بدلیل محدودیت‌هایی که در آنها وجود دارد دیگر قابل استفاده نخواهد بود .
  • این نه به معنای بد بودن یا نامطلوب بودن بلکه فقط بدلیل محدودیت‌های خاص و غیر قابل بهره برداری در طولانی مدت در برابر نیاز کثیری از تقاضای افراد در آن زمینه می باشد .

لذا به ناچار باید راهی برای آشنایی از این روشهای جدید یا ابزار نو برای استفاده درست و رفع نیازمان بشکل درست و صحیح اما با استفاده از این شیوه های نو پیدا کنیم .

پس اگر این واقعیت را که بدلیل افزایش جمعیت و تغییرات اساسی در قسمتهای مختلف جامعه و زندگی بخاطر ورود انواع و اقسام ابزارهای جدید و نو و رسانه ها و … را بپذیریم لذا با نگاهِ نو ،

می بایستی در جهت چگونگی استفاده از این شیوه ها ی جدید برای امر ازدواج بتوان گام برداشت .

حال با این توضیح، به مواردِ جدیدِ شیوه یِ پیدا کردن موردِ مناسب برای امر همسریابی اشاره می کنم :

روش‌های جدیدِ همسریابی و خواستگاری

۱- فضای اینترنت

فضای اینترنت یا شبکه جهانی اینترنت که همه افرادی که دسترسی به این شبکه گسترده دارند :

  • هرکدام احتمال مرتبط شدن یا پیدا کردن همدیگر را به شیوه های مختلفی دارند .

  • برنامه های گوناگون و مختلفی همچون تلگرام ، واتس آپ ، اسکایپ ،اینستاگرام  …

  • و محیط های گروهی و دسته جمعی فعال در فضای شبکه همچون فیس بوک یا …

  • صدها و یا هزاران برنامه و یا محیط هایی که هرکدام به شیوه ای در حال فعالیت و یا استفاده از طریق کاربران انها می باشند وجود دارد

  • که در همه این موارد راههای ایجاد ارتباط بین افراد، براحتیِ آب خوردن مهیا  و شدنی است .

خب ، در نگاه اول :

  • راحت بودن و
  • آسانیِ دسترسی به افراد و اشخاص از این طریق یکی از بزرگترین مزایای این محیط گسترده است.

اما به چه صورت برای امر ازدواج از آن استفاده کنیم تا بدون آسیب و یا فریب و یا هدر رفتن وقت بتوانیم در جهت مثبت و تسهیل در روند پیدا کردن مورد مناسب از آن استفاده مطلوب و صحیح ببریم ؟

مهمترین نکته ای که در همه موارد فوق باید به آن اشاره داشت و هرچند متفاوت در شیوه اجرا اما مشترک در هدف ، آنکه در تمام این شیوه ها یک هدف وجود دارد و آن معرفی کردن یک کورد به طرف مقابل است که طرف مقابل بتواند مراحل آغازین خواستگاری را شروع کند .

معمولا روش برقراری این ارتباط هم به صورت تلفنی و از طریق خانواده پسر رایج و مرسوم بوده است .

پس اگر این هدف یعنی معرفی شدن مورد را در همه این شیوه ها مشترک بدانیم ف حال نباید شکل و راه و نحوه معرفی شدن یا آگاه شدن از مورد برای ما فرقی کند ! چون همه ما بدنبال فرد یا واسطه یا یک معرف برای این امر خیر بوده و هستیم . و اکنون اینترنت یا شبکه جهانی اینترنت نیز به عنوان یک فرد یا واسط یا معرف اما در شکل و غالبی فراتر از تصور از نظر ابعاد و اندازه و توانایی می تواند به ما در این جهت کمک کند .

متاسفانه هرچند از زمان ورود اینترنت و استفاده آن به کشورمان حدود ۲۰ سال می گذرد اما هنوز شاهد ان هستیم که در خیلی ا زجهات نه تنها جوانان بلکه والدین نیز آگاهی لازم یا توانایی لازم برای چگونگی استفاده از امکانات و توانایی های این شبکه بزرگ را ندارند و لذا در صورت مواجه با این کلمه معمولا سعی به عقب نشینی یا دوری کامل از آن و کنار گذاشتن کامل آن به دلیل عدم اگاهی درست یا عدم توانایی در استفاده درست از آن هستند .

پس ترجیح می دهند با عباراتی غیر موجه و نامطلوب کلا از این امکان بزرگ و مفید دوری کنند.

اگر واقعیت این شیوه که همان معرف بودن یا واسط بودن فضای مجازی اینترنت را بپذیریم تنها نکته ای که باید در مسیر استفاده از آن دقت داشت اینکه با پیدا کردن مورد یا مواردی که از طریق این شبکه بزرگ برای ما مهیا می شود باید سریعا ان را به همان شیوه قدیمی و قبلی یعنی برقراری ارتباط تلفنی مبدل کرد تا در کانال رسمی و درست و صحیح و زیر نظر خانواده ها ادامه پیدا کند

به طور خلاصه :

۱- استفاده از محیط اینترنت برای جستجوی فرد مورد نظر

۲- برقراری ارتباط درست تلفنی بین خانواده ها دقیقا به شکل قدیمی و قبلی

۳- ادامه مراحل دقیقا به همان شیوه جاری خواستگاری و …

تذکرات مهم :

جوانان عزیز و والدین گرامی قطعا همه ما به دلیل گسترش جامعه و تغییرات و ورود ابزارها و امکانات متنوع و متفاوت در حوزه های مختلف به ناجچار از این ابزار ، روزانه در جهات مختلف در حال استفاده کردن هستیم .

  • پس سعی کنیم با نگاه درست و مثبت در جهت استفاده درست و صحیح از این ابزار و امکانات جدید برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده بریم
  • جوانان عزیز هرچند ابزارها و امکانات موجود قادر به ارایه خدمات خوب و مفیدی به همه انسانها هستند اما در عین حال بی توجهی و یا عدم دقت درست و صحیح نیز می تواند باعث انحراف و کج شدن مسیر ما و در نتیجه به خطا رفتن و خدای ناکرده سر از ترکستان درامدن ما شود . پس خواهشمندیم از این ابزار تنها در حد پیدا کردن مورد مناسب و بعد از آن سریعا برقراری ارتباط بین خانواده ها نه بیشتر استفاده نمایید .

روش‌های جدیدِ همسریابی و خواستگاری

۲- موسسات ومراکز همسریابی

مشابه فضای گسترده اینترنت که توضیح آن در بالا به اختصار داده شد ، ما با تفاوتی اندک عنوان موسسات و مراکز همسریابی نیز در طی سالهای اخیر در جهت ایجاد محیطی برای معرفی همسر مناسب به افرادی که اماده به ازدواج و یا در حال جستجو برای همسر مورد نظر خود هستند شکل گرفته و شروع به فعالیت کرده اند .

  • گروه های کوچک یا بعضا تیم های بزرگی که با هدف مشخص همسریابی دورهم جمع شده و با نیت خیر برای امر ازدواج در حال فعالیت هستند
  • نقش این مراکز یا موسسات دقیقا عین همان روش های معمول و عرفی که همسر مورد نظر را به خانواده ها معرفی می کنند ، به همان شکل است
  • از محاسن اینگونه مراکز اینکه شما با یک محیط و مرکز مشخصی روبرو هستید و حتی امکان رفت و آمد به آنها را دارید .
  • افراد و پرسنل و مسوولین مشخصی در اینگونه مراکز در حال فعالیت هستند که این خود یک دلگرمی برای ارایه مشخصات یا ردخواست همسر مورد نظر از سوی انها خواهد بود
  • مراجعین زیادی برای این موضوع به این مراکز رفت و آمد داشته و درخواست جستجو یا معرفی مورد مناسب را دارند .
  • در سالهای اخیر تقریبا در شهرهای بزرگ همچون تهران ،اصفهان و … در حال فعالیت هستند .
  • در واقع کمک بزرگی را در جهت همسریابی به افراد متقاضی می کنند و به نوعی در نقش یک واسط یا معرف بزرگ هستند.

خب ، در نگاه اول محاسن این شیوه ی جدید ،خوب و قابل تامل است اما نکات مهمی نیز در مورد نحوه روبرویی با این مراکز یا موسسات و اینکه به چه نکاتی در حین تامل و برقراری ارتباط با اینگونه مراکز باید توجه داشت ف خود بسیار مهم و اگر به دقت مورد توجه قرار گیرد می توان بهره ی بهتر و درست تری را از آنها داشته باشیم.

۱- نکته اول و مهمی که در ابتدا باید در مورد این مراکز به ان اشاره نمود ، هزینه های احتمالی و یا هزینه های ثبت نام برای گرفتن خدمات از این موسسات است . بهرحال همچون دیگر خدمات که معمولا برای بهره مندی از ان هزینه ای دریافت می شود این امر نیز معمولا از سمت موسسات با مراکز مشمول پرداخت هزینه می باشد .

۲- بعضی از این مراکز هزینه ها و ورودی های سنگین و زیادی را در قبال ارایه خدمات از افراد دریافت می کنند و با عناوین و عبارات جذابی که معمولا باعث تحریک و جلب نظر شخص به ورود به مراکز انها می شود همچون :

” مگر ازدواج برای شما مهم نیست !؟”

یا

” اگر ازدواج و یک عمر زندگی برای شما اهمیت دارد پس پرداخت این میزان هزینه نباید برای شما مهم باشد ”

و دیگر جملات مشابه به موارد فوق . و از طرفقی بدلیل حجم زیاد و کثیر جوانان منتظر در صف ازدواج و نیاز آنان به پیدا کردن هرچه زودتر همسر مناسب برای خود ، سعی می کنند هزینه های سنگینی را از افراد در این فرصت طلایی برای مراکز خود دریافت کنند !

خطاب به همه جوانان و خانواده های محترم :

  • در صورت ورود به اینگونه مراکز اگر با هزینه های زیاد و سنگین جهت ثبت نام یا دیگر عناوین روبرو شدید ، این را حمل بر خوب بودن یا بهتر بودن یا حتما به نتیجه رسیدن نکنید ! چه بسا با پرداخت هزینه زیاد اما مواردی که به شما معرفی می شوند هیچکدام به نتیجه نهایی که همان ازدواج است ختم نشود ! پس دقت کنید .
  • واقعا لزومی ندارد که برای این امر هزینه های زیادی پرداخت شود . توجه به این نکته که مراحل ازدواج کلا هزینه بر است و هر قسمت از ان هزینه های مربوط به خود را دارد که اگر قرار باشد از همان اومل فقط برای قسمت همسریابی ان هزینه های زیادی صرف کنید ، احتمالا دچار زدگی یا نگرانی از ادامه ی مراحل دیگر خواهید شد .
  • از طرفی اگر اعتماد و ایمان قلبی شما به اینکه تلاش شما از جهات محتلف بعلاوه توکل به خدا در رسیدن به نتیجه کارگشا خواهد بود بنابراین دیگر لزومی ندارد که خود را حتما ملزم به ورود به این تیپ مراکزی که فقط در قبال پرداخت هزینه های سنگین ف حاضر به ارایه خدمات به شما هستند بکنید .

در مقابل نمونه های فوق ، هستند مراکز و موسساتی که دقیقا عکس دیگر مواردی که فقط با پرداخت هزینه های زیاد به شما خدماتی را ارایه می دهند . اتفاقا بدون دریافت هزینه زیاد یا حتی تنها با پرداخت هزینه ای اندک و جزیی براحتی خدماتی خوب و مناسب را به شما ارایه می دهند .

در نگاه اول با برخورد به این تیپ مراکز نیز زیاد خوشحال نشوید چراکه اول باید با دقت و بررسی درست و صحیح از نحوه کار و ارایه خدمات انها اطمینان حاصل کنید .

اما در این بین ، مراکزی هستند که واقعا بدون دریافت هزینه های خاص یا زیاد ، ارایه خدمات مناسب و مطلوبی را در این جهت به همه مراجعین دارند و با تمام تلاش سعی می کنند تا در کنار معرفی افراد مورد نظر شما ف تلاش در هدایت و راهنمایی شما به سمت رسیدن به نتیجه مطلوب را انجام دهند .

اینگونه موارد بسیار گزینه مناسبی خواهند بود به عنوان تلاش شما جهت همسریابی ف هرچند ختم به ازدواج یا نتیجه دلخواه شما نشود اما این تنها جزیی از تلاش شماست که بهرحال در جهت امر ازدواج خود یا فرزندتان باید صورت پذیرد .

خطاب به خانواده های محترم و جوانان عزیز :

  • این شیوه جدید همسریابی ، به هیچ عنوان زشت یا بد نیست و نباید با نگاه منفی به ان باعث سخت شدن مراحل همسریابی برای خود یا فرزندتان شود .
  • یادمان باشد که همانطور که قبلا در صفحه مربوط به شیوه های همسریابی به ان اشاره کردیم ، جمعیت کشور روز به روز در حال افزایش است و بعلاوه تغییرات و تحولات روز افزون در حوزه های ابزار و تکنولوژی و ارتباطات ، ما را خواه ناخواه به سمت استفاده از این شیوه های جدید سوق می دهد . پس تنها با نگاه مثبت و درست و تلاش در پیدا کردن و گزینش فضاها یا مکان های مناسب برای گرفتن خدمات خوب و مطلوب برای نیاز خودمان بایستی قدم برداریم و درهمه مراحل هیچگاه دقت و بررسی های لازم را درجهت حفظ مسیر درست و صحیح در جهت رسیدن به نتیجه را فراموش نکنیم .

روش‌های جدیدِ همسریابی و خواستگاری

۲- همسریابی دو نفری در فضاها و اماکن عمومی !

این شیوه ، کم و بیش از سال های قبل ( در سال های خیلی قبل بیشتر در قالب دوستی ) تا به امروز همچنان شاهد اتفاق افتادن آن هستیم .

مواقعی شده که دو جوان پسر و دختر در فضاهای آموزشی یا کسب و کار یا مسافرت یا … بر اساس یک رفت و امد ناخواسته یا مراجعه جهت انجام کار یا آموزش و غیره … باهم برخورد کرده و از انجایی که هر دو در سن ازدواج و اماده به ازدواج هستند از این برخورد در جهت ایجاد یک رابطه اشنایی یا معرفی یا درخواست خواستگاری ، استفاده می کنند .

راحتی و سهل و اسان بودن بیان موضوع ازدواج بین طرفین از محاسن به ظاهر مثبت این شیوه همسریابی است . اما احتمال رخ دادن نکات مهمی در این نوع روابط وجود دارد که اگر دقت لازم نشود احتمال به خطا رفتن و منحرف شدن هر دو در همان لحظات ابتدایی وجود خواهد داشت .

نکات مهمی که در این شیوه وجود دارد اینکه:

اول – بدانیم که هر دو نفر حتما به قصد و نیت ازدواج ، ارتباط را برقرار می کنند . ( توجه به اینکه دقت کنیم اگر قصد و نیت طرف مقابل به جز موضوع ازدواج است سریعا رابطه را قطع و خاتمه دهیم )

دوم – اینکه در صورت اطمینان از قصد واقعی طرف مقابل ، دقیقا عین شیوه همسریابی اینترنتی سریعا بعد از بیان موضوع به شکل رسمی بین طرفین ، هر دو طرف ، مسیر این ارتباط را به سمت ارتباط بین خانواده ها هدایت و در مسیر رسمی مراحل آغازین خواستگاری از هم قرار دهند.

سوم- در همان لحظات ابتدایی که طرفین با هم رو در رو می شوند حتی الامکان بیشترین دقت لازم را از هم داشته و در صورت نیاز اطلاعات مفیدی که در مرحله ارتباط خانوادگی از ان می توان جهت بررسی درست ف مورد استفاده قرار گیرد را به دقت توجه و در خاطر خود قرار دهند .

چهارم- در صورت عدم پاسخ مثبت و یا منفی شدن موضوع ، سریعا ارتباط را قطع و فایل ان را به عنوان یک خواستگار یا خواستگاری برای خود ببندیم که به این ترتیب از آسیب ها و خطرات احتمالی بعدی اینگونه روابط در امان باشیم